JIKA KITA MENYOKONG SESUATU PUAK, MAKA KITA ADALAH SAMA SEPERTI MEREKA. JIKA YANG DISOKONG MELAKUKAN DOSA, KITA TURUT MENDAPAT DOSA DAN TIDAK KURANG SEDIKIT PUN.

Tuesday, April 5, 2011

Jambatan Sultan Yahya Kedua- Contoh Kegagalan Mentadbir

Jambatan Sultan Yahya Petra kedua (JSYP2) yang menghubungkan Kota Bharu dengan Pasir Pekan, Kelantan telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 2 Ogos tahun 2007.
Kementerian Kewangan melalui Kementerian Kerja Raya di peringkat pusat telah memberi kontrak membina jambatan ini kepada sebuah syarikat yang dimiliki oleh Ketua Pemuda UMNO Kota Bharu Rosmadi Ismail secara runding (tanpa tander) dengan harga RM 150 juta,
Mengikut JKR harga sebenar jambatan ini, kalau diberi secara tender (terbuka) paling mahal harganya RM 110 juta.

Kelulusan projek JSYP2 hampir kepada waktu pilihanraya umum 2008 yang lalu dimana perasmian pecah tapak projek tersebut dilakukan oleh Perdana Menteri tanpa menjemput Menteri Besar Kelantan.

Mengikut Adun Melor Ustaz Wan Ismail, setelah perasmian tapak tersebut, syarikat berkenaan telah menuntut bayaran daripada kerajaan pusat lebih dari RM 20 juta. Setelah menerima tuntutan bayaran, syarikat tersebut membuat kerja secara ala kadar yang kadang-kadang tidak sampai sepuluh orang membuat kerja pembinaan sehinggalah ianya terpaksa ditender semula.
 
"Ketua Pemuda UMNO Kota Bharu membeli sebuah kereta Porsche, nombor plate DBH1, yang harganya lebih sejuta ringgit, ”dedah Ustaz Wan Ismail adun Melor.

JSYP2 sepatutnya disiapkan pada penghujung 2009 tetapi tempoh pembinaannya dilanjutkan setahun lagi sehingga 12 Disember 2010, tetapi sehingga sekarang setelah hampir 4 tahun kelihatan tidak sampai 50% berjaya disiapkan.

Beginilah contoh bagaimana negara kita Malaysia ditadbir pada masa ini dimana salah guna kuasa dan ketirisan wang rakyat yang diamanahkan kepada pemimpin berlaku disemua peringkat pentadbiran. Rakyat boleh mengambil iktibar daripada cara melaksanakan pembinaan JSYP2 dalam memilih pemimpin negara pada masa hadapan.

GAMBAR SEKARANG






























GAMBARAN PELUKIS BILA JAMBATAN SIAP.
PERSIMPANGAN KIJANG MENGHALA KB MALL & TUNE HOTEL
























DARI SUNGAI KELANTAN KE TESCO




























SIMPANG WAKAF SIKU

6 comments:

  1. Dua kali sy tulis cite pasal nie tahun lepas... Keadaan projek nie tetap sama. Minggu lepas kerajaan berjanji nk buat highway di kelantan dlm rmk10 tapi kalu beginilah keadaan jambatan mesti highway tue oun tetap sama.

    ReplyDelete
  2. inilah contoh ketuanan melayu umnoapco, majoriti melayu tak dapat apa-apa, ketua pemuda umno keyang dan buntal..kesan kedajalan pemerintahan 22 tahun mahakutty

    ReplyDelete
  3. Inilah mercu tanda kegagalan kerajaan BN..

    ReplyDelete
  4. em, agok2 guano la solution dio eh..

    ReplyDelete
  5. Tangkap jer pengarah syarikat yg buat jambatan tue....ot yuan punya syarukat....gantung kat JSY....

    ReplyDelete
  6. tangkap rosmadi makan duit rakyat dasar penyangak

    ReplyDelete

Sila buat komen